Όταν σκεφτόμαστε σχετικά με την τρισδιάστατη εκτύπωση στην βιομηχανία του φαγητού, συχνά το πρώτο πράγμα που μας έρχεται στο μυαλό είναι να τυπώνουμε κατευθείαν με σοκολάτα ή άλλα επεξεργάσιμα υλικά. Αλλά ένα ενδιαφέρον εναλλακτικό που γίνεται περισσότερο δημοφιλή είναι η χρησιμοποίηση τρισδιάστατων τυπωμένων σχημάτων σαν μάστερ για την δημιουργία ασφαλών καλουπιών φαγητού.

Θα θέλαμε να σας παρουσιάσουμε μια εκλεκτική μίξη από εταιρείες που χρησιμοποιούν τρισδιάστατους εκτυπωτές για αυτό τον σκοπό. Δεν χρησιμοποιούν αυτά τα καλούπια μόνο για να επεκτείνουν την ποικιλία των σχημάτων που μπορούν να προσφέρουν τα προϊόντα, αλλά διερευνούν επίσης μικρές παρτίδες παραγωγής προσαρμοσμένων σχεδίων για τους πελάτες. Πριν από την εξάπλωση της τρισδιάστατης εκτύπωσης αυτό δεν μπορούσε να είναι οικονομικά αποτελεσματικό, καθώς η κατασκευή ενός καλουπιού από αλουμίνιο ήταν ακριβό και θα γινόταν κερδοφόρο μόνο με τεράστια παραγωγή. Αλλά τώρα οι μάρκες, οι διαφημιστικές εταιρείες, και οι εκδηλώσεις χρησιμοποιούν αυτή την νέα μόδα προσαρμοσμένη στα προϊόντα του κοινού τους.

Τρισδιάστατα εκτυπωμένα σχήματα γλυφιτζουριού

Το μαγαζί Babines με τα γλυφιτζούρια στο Παρίσι δημιουργεί μοντέρνα γλυφιτζούρια σε μοντέρνα σχήματα ποπ κουλτούρας που με κανένα παραδοσιακό τρόπο ζαχαροπλαστικής  δεν θα σκεφτόμασταν. Τα γλυφιτζούρια λαμβάνονται, γίνονται μοντελοποίηση και μετά τυπώνονται τρισδιάστατα σε έναν Ultimaker σε ένα εργαστήρι της εταιρείας στο Παρίσι. Το σύμβολο “μου αρέσει” του Facebook, τηλεχειριστήρια video games, σύμβολα δολλαρίων, και οτιδήποτε είναι  σχετικό σήμερα μπορεί να γίνει γλυφιτζούρι. Χρησιμοποιώντας ασφαλή σιλικόνη φαγητού ένα καλούπι δημιουργείται, το οποίο μετά στέλνετε σ ένα χειροποίητο ζαχαροπλαστείο στην Loire.Αυτός ο κλασικά εκπαιδευμένος τεχνίτης δημιουργεί το μείγμα ζάχαρης για κάθε γεύση γλυφιτζούρι και το ρίχνει χειροκίνητα στο καλούπι.

Το Babines ανακαλύφθηκε από τον Victor Barnouin, o οποίος είχε προηγουμένως κάνει δουλειές για αρκετές γαλλικές μάρκες. Παρατήρησε ότι όλοι τους ήταν συνεχώς επιφυλακτικοί για νέα high-end, διαφημιστικά καλούδια που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να ξεχωρίζουν από τον ανταγωνισμό. Αναμειγμένο με την τόνωση της χειροποίητης τάσης κατά την διάρκεια πρόσφατης ύφεσης, ο Victor είχε την έμπνευση να δημιουργήσει αυτή την ιδέα με την παραδοσιακή τεχνική, αλλά προσαρμοσμένα, γλυφιτζούρια.

Φαίνεται ότι είναι καλή στιγμή, στις χιλιετίες και στο facebook και στο Instagram, όλοι βγάζουν selfie, οπότε γιατί να μην γλύφεις το πρόσωπό σου;

Προσαρμοσμένα καραμελάκια προσώπου με την τρισδιάστατη σάρωση

Βασισμένο στο Λονδίνο, η Candy Mechanics κάνει κάτι παρόμοιο, αλλά με περισσότερη προσαρμοσμένη προσέγγιση στην ζαχαροπλαστική τους. Εκτός από το να σχεδιάζει η ίδια καινούρια σχήματα  χρησιμοποιεί έναν τρισδιάστατο σαρωτή για να δημιουργήσει ένα μοντέλο από το κεφάλι κάθε πελάτη. Ο Ultimaker τους δημιουργεί τρισδιάστατες εκτυπώσεις από τα κεφάλια τους, οι οποίες χρησιμοποιούνται σαν μάστερ για πλαστικά καλούπια. Τα καλούπια έχουν γέμισμα από σοκολάτα και  ψεκασμούς  από ψίχουλα σοκολάτας για να παγώνει το ξηρό βατόμουρο. Μπορεί να φαίνεται λίγο μάταιο, αλλά οι σοκολάτες γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς σε εκδηλώσεις, γάμους, γενέθλια κλπ.

Οι ιδρυτές  Sam Part και Ben Redford συνεργάστηκαν με τον επαγγελματία της σοκολάτας Will Leigh για να ξεκινήσουν από το μηδέν. Σε μια περίοδο 6 εβδομάδων πήγαν από το άνοιγμα των κουτιών γεμάτα με επώνυμες νέες μηχανές για πρώτη φορά, στο να ρυθμίζουν ένα πλήρες λειτουργικό  αναδυόμενο μαγαζί μέσα στο Βρετανικό λιανικό γίγαντα Selfridges.”Φαίνεται ότι είναι μία καλή στιγμή”, λέει ο Sam, “στις χιλιετίες και στο facebook και στο Instagram, όλοι βγάζουν selfie, οπότε γιατί να μην γλύφεις το πρόσωπό σου;”

Τρισδιάστατα εκτυπωμένα καλούπια για γρανίτα

Φυσικά, όταν μιλάμε σχετικά με την χρήση της τρισδιάστατης εκτύπωσης για την δημιουργία προσαρμοσμένων καλουπιών δεν μπορούμε να ξεχάσουμε να επισημάνουμε το MELT. Καλύψαμε το μαγαζί MELT πριν 2 χρόνια όταν μόλις είχαν ξεκινήσει επιχείρηση στο Άμστερνταμ, μια αστεία ιδέα διασκέδασης πίσω από ένα καφέ που έφερε καρπούς για να γίνει πραγματική επιχείρηση.

  MELT TEDx γρανίτα

Η Eva Snellen και ο Leonie Smelt  εμπνεύστηκαν να ξεκινήσουν την MELT όταν άκουσαν για τη 50 η επέτειο του πιο εικονικού σχεδίου γρανίτας στην Ολανδία, το   ‘raketje’.  Αυτοί σχεδίαζαν τα δικά τους μοντέλα , και εκτύπωναν τρισδιάστατα στον Ultimaker τους και χρησιμοποιούσαν αυτές τις εκτυπώσεις σαν μάστερ για την δημιουργία διαφόρων καλουπιών.

Ultibot γρανίτα

Τώρα έχουν διεθνώς πελάτες όπως Tony Chocolonely, TEDx, εθνικά μουσεία και ακόμα και την Ultimaker! Όταν γιορτάζαμε την μετακόμιση μας στα καινούρια γραφεία τον προηγούμενο χρόνο, ζητήσαμε από την MELT  να μας εφοδιάσει με αυτές τις σπέσιαλ Ultibot γρανίτες.

Τρεις εταιρείες που χρησιμοποιούν την τρισδιάστατη εκτύπωση για να δημιουργήσουν καλούπια φαγητού, για να προσεγγίσουν την αγορά δεν γινόταν πριν. Είναι καλό να βλέπεις την διαφορά που κάνει η τρισδιάστατη εκτύπωση, επιτρέποντας τους επιχειρηματίες να ξεφύγουν από τις απαιτήσεις μεγάλης βιομηχανικής παραγωγής και αντ’ αυτού να δημιουργήσουν μικρές προσαρμοσμένες παρτίδες.

Τι είδους περαιτέρω καινοτομίες τροφίμων νομίζετε ότι μπορούμε να περιμένουμε να δούμε από την τρισδιάστατη εκτύπωση στο εγγύς μέλλον; Ενημέρωσε μας.